Surah At-Taubah Ayat 128-129

Surah At-Taubah Ayat 128-129

Sunday, July 29, 2012

Masih menerima Ujian-Nya



Jumaat, 20 Julai 2012 aku ke Hospital Pakar Sultanlah Fatimah untuk temu janji doktor. Alangkah terkejutnya apabila doktor memberitahu aku terpaksa ditahan wad lagi. Rupa-rupanya Hb darah yang diambil seminggu sebelumnya telah turun semula dari 11.2 kepada 8.5. Aduhai.. sedih rasa hati sedangkan semangat berkobar-kobar mengandaikan diriku telah bebas dari amenia. Ya, Allah..


Terus aku ditempatkan di wad 9.. Adik-beradikku yang pulang ke kampung untuk menyambut Ramadan terus menjenguk dan membawa barang-barangku kerana aku tak bersedia apa-apapun.. Sedihnya tak terkira sebab ingin menyambut 1 Ramadan bersama-sama adik-beradik yang telah lama tidak pulang ke kampung. Nampaknya mereka berkumpul dan aku pula terpaksa bersendirian di hospital. Sepanjang hari membawa ke malam dan ke paginya.. aku tak boleh tidur kerana suasana yang bising dan panas.. Malam ini aku menyambut 1 Ramadan di atas katil hospital.. Sayunya hatiku tak terkira..

Tak tahu lah macam mana doktor-doktor muda ini bekerja.. Habis tangan dan lengan dicucuk untuk mengambil darah.  Selepas beberapa kali aku menanggung sakit jarum mereka, akhirnya aku bertanya untuk apa dicucuk lagi sedangkan tempat jarum masukkan ubat sudah ditebuk. Doktor memberitahu hendak mengambil sampel darah. Terus aku tunjukkan tempat di mana biasa aku diambil darah.. Cehhh doktor-doktor ni..



Esoknya baharu aku dapat berpindah ke Wad 18.. itupun bilik berempat sebab bilik berdua penuh.. Ingatkan boleh berehat dengan sempurna.. Aduhai.. ada pula pesakit yang asyik meraung dan ada mak cik yang asyik mengumpat keluarganya.. aduhai.. sabar le.. Kerja aku hari-hari makan ubat.. doktor nak tengok ubat tu dapat atau tidak meningkatkan Hb aku.. huhuhu.. terpaksa bersabar sehingga hari Isnin.

Doktor memberitahu perkembanganku. Hb naik sedikit sahaja dan meminta aku bersabar sehingga hari Selasa dan baharu dibenarkan keluar.. Itu pun kena tunggu hasil ujian darah.. Sabar..

Hurmmmmm... aku kena mengambil semula ubat-ubat yang mula-mula dimakan masa didignosis penyakit ini.. Aduhai... siksanya makan 18 biji pil setiap hari.. Ubat-ubat ini menyebabkan pandanganku kabur dan mata berair.. Berat badan pun akan meningkat kerana Prenidsolene ni sejenis steroid.. tapi demi kesihatan.. terpaksa kutelan jua.. 
Apa-apa pun aku sangat bersyukur kerana semua keluargaku sentiasa mengambil berat tentangku.. Alhamdulillah aku mempunyai keluarga yang menyayangiku.. Dan sesungguhnya aku sangat-sangat menyayangi mereka. 

Minggu hadapan aku akan ke hospital semula untuk diambil darah dan 13 Ogos 2012 nanti aku akan bertemu janji lagi dengan doktor. Semoga keadaan bertambah baik.. Insha'Allah.

No comments:

Doa Benteng/Penggerak

Doa Benteng/Penggerak

Bacaan Al-Quran

Listen to Quran