Surah At-Taubah Ayat 128-129

Surah At-Taubah Ayat 128-129

Tuesday, February 7, 2012

Ujian Allah Bahagian 3

4-16 Januari 2012
Selepas keluar wad tubuh masih letih lagi dan nak buat apa-apa pun macam tak larat. Sambung cuti sakit di klinik berhampiran. Isnin mulai bekerja walaupun rasa tubuh belum stabil. Memang betul pun.. hari tu rasa lemah sangat. Nak mengajar pun tak larat. Cuma beri budak-budak kerja. Esoknya aku ke hospital untuk ambil darah bagi temu janji doktor minggu depannya. Masa ambil darah pun rasa macam tak sedap badan. Nak cari tempat ambil darah pun dah rasa pusing. Hari itu singgah ke klinik kesihatan Sungai Mati. Dapat cuti sakit sehari sahaja. Kena datang lagi kalau nak sambung cuti. Penat je cerita A sampai Z tentang sakit aku. Esoknya aku ke klinik swasta sambung lagi cuti dua hari. Senang cerita. Bukan tak mahu kerja tapi memang benar-benar tak sihat. Hari Jumaat aku kerja semula walaupun belum sihat. Jumaat hari tak panjang.. tak apa le.. Ada Sabtu dan Ahad lagi untuk berehat memulihkan tenaga. Isnin sambung lagi bekerja.

Selasa 17 Januari 2012
Hari ini temu janji pemeriksaan doktor. Pening juga nak cari bilik MOPC. Bila sampai sahaja orang dah ramai. Nasib baik tak tunggu lama giliran berjumpa doktor. Namun apabila bertemu doktor... mak aiiiii.. lama betul doktor meneliti keadaan aku. Doktor perempuan tu memanggil doktor pakar untuk memastikan keadaan aku. Fuhhh kena periksa berulang kali. Doktor kata Hb darah aku masih rendah.. 4.2... alamakkkk.. patut le minggu lepas lemah lagi masa ambil darah. Doktor cakap; awak kena masuk wad lagi... Apa???? Tidakkk...!!! Hendak tak hendak kena masuk wad lagi. Doktor kata kalau tidak nanti aku boleh kena strok sebab darah tak cukup. Muka dan badan aku masih pucat lagi... alahaiiii..

Abah segera kuberitahu. Beg baju yang dibawa bersama aku ambil dari dalam kereta. Nak daftar masuk wad pun kena bergaduh dengan kerani pendaftaran. Doktor kata terus masuk wad 18. Dia tunggu di sana. Kerani kata kena masuk wad lain pulak.. Abah tak puas hati terus tanya. akhirnya dapat terus masuk Wad 18 Kelas 1.. GL pun dah bawa.. apa hal kan... Yang kelakar siap ikut nurse pergi wad sambil bawa beg. Nurse kata nak naik kerusi roda ke sebab dia takut aku pengsan dan menyalahi peraturan. Aku cakap tak payah le.. sebab larat jalan.


Masuk-masuk wad sahaja dapat katil dan bilik lama aku... perut dah berkeroncong sebab dah lebih waktu makan. Tukar baju sahaja doktor pun datang memeriksa dan ambil darah. Nurse beritahu aku akan masuk bilik katil dua petang nanti. Aku cakap tak kisah. Lepas tu datang nurse bagitau sebentar lagi aku akan di X-ray... terpaksalah bersiap-siap untuk ke bilik x-ray pulak.. aduhai.. rasanya baru 3 minggu lepas kena x-ray... Balik sahaja dari x-ray barang-barang aku dah dipindahkan ke bilik lain.. Tukar bilik lain.. baru aku perasan bilik itu dulu tempat rakan lamaku ditempatkan... dan sudah meninggal dunia kira-kira 3 bulan lepas.. Al-Fatihah untuk rakanku Kak Noryani Ahmad yang menderita kanser paru-paru.

Hari ini bermulalah kehidupanku semula sebagai pesakit di hospital. Berapakah hari agaknya aku akan ditahan wad? Jarum akan menjadi teman baikku.. Letih rasanya tinggal di wad tetapi demi kesihatanku terpaksa kutempuh jua.. Kali ini aku tidak akan minta balik awal dan akan mendengar cakap doktor. Petangnya sekumpulan doktor datang dan memeriksaku. Antaranya aku masih ingat doktor pakar perempuan yang mula-mula merawatku dulu. Dia masih ingat akanku. Malamnya masuk seorang mak cik yang baharu dibedah lututnya ke dalam bilik. Legalah ada teman malam ini.. kalau tidak rasa seram jugalah... Tetapi seperti biasa tidur di hospital mana boleh lena... :)

Rabu 18 Januari 2012
Doktor pakar datang memeriksaku. Katanya ada sesuatu keras di bawah abdomen dan memberitahu aku kena menjalani Ultra-Sound esoknya... seram pulak mendengarnya. Malamnya aku terpaksa berpuasa sebelum menjalani Ultra Sound.. aduhai...

Khamis 19 Januari 2012

Pagi-pagi lagi aku dah sedia untuk dibawa ke Bilik Ultra Sound.. Pertama kali aku melihat bentuk organ dalaman aku melalui monitor. Pegawai yang bertugas memberitahu hatiku besar sedikit dan memberitahu laporan akan dihantar kepada doktor.. Selesai sahaja pemeriksaan itu aku agak bimbang sebab ada sesuatu hal yang diberitahu kepada aku.. Dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu...

Jumaat 20 Januari 2012
Seorang doktor bertugas memberitahu aku akan dipantau selama beberapa hari dan selagi Hb darahku tidak mencapai 7 ke atas, aku tidak boleh keluar hospital.. Aku akur sahaja. Keluarga dan rakan-rakan datang melawatku silih berganti... Rasa gembira melihat rakan-rakan yang datang.. Adik-adikku pulang melawatku. Petangnya doktor O&G mengarahku ke Wad 12 untuk memeriksaku.. Confirm.. aduhai... penyakit lain pulak dikesan.. temujanji lain pada bulan April diatur.. mujurlah penyakit ini tidak berbahaya dan ramai kaum wanita tidak menyedari penyakit ini ada pada mereka.. huh...

sabtu 21 Januari 2012
Masih menjalani rawatan seperti biasa. Jarum, darah dan ubat rutin biasa. Doktor-doktor dah mulai bercuti sempena Tahun Baru Cina dan yang jadi mangsa bertugas biasanya doktor belum sah jawatan le... kesian juga... hihihi.. aku mendapat limau daripada Persatuan Cina yang melawat hospital.

Keluarga dan rakan masih melawatku.. Yang buat aku rasa terharu apabila dua orang guru lelaki yang tak kusangka-sangka datang bersama-sama isteri datang melawatku.. peramahnya isteri mereka yang tak pernah kutemui...

Ahad 22 Januari 2012
Hari ini cuti hujung minggu dan waktu lawatan panjang.. Fuhh ramainya yang melawat mak cik sebelah.... Petangnya sepupu-sepupuku bersama keluarga datang melawatku... Riuh kami berbual... hilang rasa sakitku... petangnya abah dan emak datang membawa bersama-sama makanan menambah darah.. hehehe: hati lembu goreng... sedapnya.. Malam Tahun Baru Cina kedengaran dentuman mercun dari bilikku... aku terfikir mesti kawasan rumahku riuh rendah dengan letupan mercun sebab tahun lepas Tahun Baru Cina disambut dalam banjir... balas dendam tak berayalah tu..

No comments:

Doa Benteng/Penggerak

Doa Benteng/Penggerak

Bacaan Al-Quran

Listen to Quran